בזוהר
פָּתַח רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר, (בראשית לג) וַיִּשָּׂא אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת הַנָּשִׁים וְאֶת הַיְלָדִים וַיֹּאמֶר מִי אֵלֶּה לָּךְ וַיֹּאמַר הַיְלָדִים אֲשֶׁר חָנַן אֱלֹהִים אֶת עַבְדֶּךָ. עיין שם, בגלל אורך המאמר הובא רק התרגום.תרגום: פָּתַח רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר, (בראשית לג) וַיִּשָּׂא אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת הַנָּשִׁים וְאֶת הַיְלָדִים וַיֹּאמֶר מִי אֵלֶּה לָּךְ וַיֹּאמַר הַיְלָדִים אֲשֶׁר חָנַן אֱלֹהִים אֶת עַבְדֶּךָ.
בוא וראה: ההוא הרשע, עשו, נתן עיניו על הנשים, ובגללו ניתקן תיקוניהן (סדר עמידתם לפני עשו). יעקב שם את השפחות ראשונות, ובניהן אחריהן (שנחשבים יותר), לאה אחריהם ובניה אחריה, לאחר מכן יוסף ואחריו רחל (והוא, יוסף, עבר לפניהם). כאשר השתחוו כולם, מה כתוב (בראשית לג)? "ותגשנה השפחות הנה וילדיהן ותשתחוין". ואחר כך כתוב, "ותגש גם לאה וילדיה וישתחוו ואחר ניגש יוסף ורחל וגו'". ונאמר שיוסף אחריה היה ורחל לפניו, אלא: בן טוב, בן אוהב, צדיק העולם יוסף, כיון שראה את עיני עשו הרשע מסתכל בנשים, פחד על אימו, ויצא לפניה, ופרש זרועותיו עליה וכיסה אותה כדי שלא יתן הרשע עיניו באימו. כמה נמתח? שש אמות לכל כיוון וכיסה עליה, ולא יכלו עיני הרשע לשלוט עליה.
כפי זה, "וישא בלעם את עיניו" כתוב "עינו" (עין אחת), זו העין הרעה, כשרצה להסתכל עליהם "וירא את ישראל שוכן לשבטיו". מהו שוכן לשבטיו? אלא שבטו של יוסף שהיה שם, ושבט בנימין. שבט יוסף שלא שלטה בו עין הרע, ככתוב (בראשית מט), "בן פורת יוסף". מה זה בן פורת? שנמשך להגן על אימו, בן פורת עלי עין, שלא שולטת בו עין הרע. שבט בנימין ככתוב (דברים לג), "ובין כתפיו שכן".
וכתוב (דברים לג) יִשְׁכּוֹן לָבֶטַח.
מהו לבטח? שלא פוחד מעין הרע ולא פוחד מפגעים רעים. אמר הרשע הזה: "אני אעבור שורה זו שלא יתקיים (הגנות יוסף ובנימין) ואני אסתכל על כמות שצריך." רחל הייתה שם (סוד השכינה), ראתה את עינו של הרשע מתכוננת להרע (לשים עין הרע). מה עשתה? עלתה למעלה ופרשה כנפיה עליהם וכיסתה על בניה, ככתוב: "וַיִּשָּׂא בִלְעָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת יִשְׂרָאֵל." כיון שראה את רוח הקודש (רחל, השכינה), עיניה מכוונות, מיד "ותהי עליו רוח אלקים" (רוח השכינה הנקראת אלקים). על מי? על ישראל, שפרשה כנפיה וכיסתה אותם. מיד שב הרשע לאחור. בתחילה בן (יוסף) כיסה על אימו (רחל), ועכשיו אימא (רחל, השכינה), מכסה על בנה. אמר הקב"ה: בזמן שכיסה (יוסף) על רחל אימו שלא תשלוט עין הרע של הרשע עליה, חייך, כאשר תבוא עין הרע אחרת להסתכל על בנך ועל בני, אמך תכסה ותגן עליהם. אתה הגנת על אימך, אימך תגן עליך.
תמליץ רחל אמנו, זכרונה לברכה, לכל המסייעים בלימוד הזוהר הקדוש.
בזוהר, פרשת וישלח, דף קע"ה, עמוד א', מבואר שעתידים להתפלל על קברה על הגאולה. הזוהר מביא את הפסוק מיחזקאל ל"א, ח': "בבכי יבאו ובתחנונים אובילם", ומפרש שפסוק זה מתייחס לא רק לגלות בבל אלא גם לגלות האחרון. פירוש זה משתמע גם, במידה מסוימת, מלשון המדרש הנ"ל, שבו המילה "גלויות" מופיעה בלשון רבים, אם כי ניתן לדחות זאת.